פוקר פייס – פס"ד רפי אמית

לאחרונה ניתן בבית המשפט העליון פסק דין חשוב העוסק בשתי שאלות מעניינות בקשר לאופן מיסוי הכנסותיו של שחקן פוקר ישראלי: האחת, האם שחקן פוקר ישראלי אשר שהה תקופות ממושכות מחוץ לישראל הוא "תושב ישראל", והשניה האם יש הטיל מס על הכנסותיו בחו"ל.

במקרה הנדון, רפי אמית, יליד 1979, החל לשהות בחו"ל מגיל 23 לתקופות ממושכות ושיחק קלפים ובעיקר משחק פוקר. המקומות בהם שיחק רפי כללו בתי קזינו, אתרי אינטרנט וטורנירים מאורגנים. עם הזמן צבר רפי סכומי כסף משמעותיים מזכיות במשחקי הפוקר. רק כדי לסבר את האוזן, היקף הכנסותיו של רפי הגיע לסך של לא פחות מ– 20,000,000 במשך מס' שנים בודדות.

דיני המס קובעים תנאי בסיסי שצריך לחול כדי לחייב את רפי או כל אדם אחר על הכנסות שמופקות מחוץ לישראל והוא היותו של האדם "תושב ישראל".

פקודת מס הכנסה קובעת כי "תושב ישראל" הוא מי שמרכז החיים שלו בישראל (מקום מגוריו הקבוע, מקום מגורי משפחתו, מקום עיסוקו הרגיל וכיוצ"ב). הפקודה לא מסתפקת בכך וקובעת חזקה כי אדם ששהה בישראל בשנה מסוימת 183 ימים ומעלה או שהה בישראל בשנה מסוימת 30 ימים או יותר ובסה"כ שהה בשנה הזו ובשנתיים הקודמות 425 ימים, אדם כזה ייחשב "תושב ישראל", לצורך דיני המס בישראל.

פקיד השומה טען כי למרות שרפי שהה תקופות ארוכות מחוץ לישראל, הוא "תושב ישראל" ועל כן חייב במס בישראל על הכנסותיו בחו"ל. עוד טען פקיד השומה כי לרפי ישנו משלח יד, מעין מקצוע, שבאמצעותו הפיק את הכנסתו ולכן הכנסתו חייבת במס כמו כל בעל עסק או כל בעל משלח יד אחר (אדריכל, מהנדס, רו"ח וכו'). פקיד השומה לא הסתפק בכך וקבע שמאחר ולרפי משלח יד, וככזה היה חייב לנהל ספרי חשבונות וכן חובות אחרות על פי החוק, מאחר שלא ביצע זאת, הוגדלה הכנסתו החייבת במס בשיעור של 10% נוספים כסנקציה.

רפי מצדו טען כי החל משנת 2002 עזב את ישראל ומרכז חייו בחו"ל ולכן הוא אינו תושב ישראל. כטענה חלופית ציין רפי כי הוא עונה להגדרת "תושב חוזר ותיק" (הטבה הניתנת לכאלה שירדו מישראל וחזרו אליה כעבור מס' שנים) ולכן הוא פטור ממס. טענה נוספת שטען רפי היא כי המשחק פוקר הוא משחק מזל וההשתתפות בו אינה יכולה להוות עסק או משלח יד ועל כן המיסוי ככל שקיים יהיה בשיעור של 25% מס לא כ– 50% לפי עמדת פקיד השומה.

בית המשפט העליון קיבל את קביעת בית המשפט המחוזי ברובה, ולמעשה קיבל את עמדת פקיד השומה וקבע כי רפי נחשב תושב ישראל למרות ששהה ימים רבים מחוץ לישראל. כמו כן קבע בית המשפט כי לרפי הכנסות ממשלח יד החייבות בשיעור מס של כ– 50%. מאידך קבע בית המשפט כי אין להטיל סנקציה הקובעת תוספת הכנסה בשיעור 10% נוספים עקב הנסיבות המיוחדות שקיימות במקרה הנדון.

האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי, והכותב אינו אחראי לתוצאות השימוש במידע המופיע בו. אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

צרו קשר

מאמרים נוספים