על פי סעיף 5(א) לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק"):
"5(א) מכירת זכות במקרקעין או עשיית פעולה באיגוד מקרקעין שלא על ידי בעליה על פי תביעת חלוקה או לשם פרעון של משכנתה, שעבוד או חוב פסוק, או על ידי הליכי הוצאה לפועל, וכן הפקעת זכות במקרקעין שיש עמה תמורה – יראו בהן לענין חוק זה מכירת זכות במקרקעין או פעולה באיגוד מקרקעין, ומי שנמכרה זכותו במקרקעין ומי שהוקנתה זכותו באיגוד מקרקעין ומי שזכאי לקבלת פיצויים בשל הפקעה כאמור, יראו אותם כמוכר או כעושה הפעולה, לפי הענין."
לאור הסעיף, הפקעת זכות במקרקעין שיש עימה תמורה מהווה מכירת זכות במקרקעין למרות שמדובר בפעולה לא רצונית.
במאמר מוסגר נציין כי ככל והיה מדובר בהפקעה של זכות במקרקעין שתמורתה ניתנה כפיצוי רק זכות במקרקעין היה אמור לחול פטור ממס לפי סעיף 64 לחוק.
בנוסף, סעיף 17(ב) לחוק קובע:
"שווי המכירה של זכות במקרקעין שהופקעה הוא השווי שנקבע לענין הפיצויים בשל ההפקעה"
וסעיף 19(2) מוסיף וקובע:
"בהפקעה – היום שבו הועמד הפיצוי בעד הזכות שהופקעה לרשות מי שהזכות הופקעה ממנו; ואולם, אם נקבע על ידי בית משפט סופית כי הפיצוי שיש לשלמו בעד הזכות – למעט הריבית עליו – עולה ב-50% על הסכום שהועמד לרשות מי שהזכות הופקעה ממנו, יהיה יום המכירה יום מתן פסק הדין הסופי;"
לשם השלמת התמונה נציין את סעיף 48ג(א) הקובע את שיעור המס במכירה המהווה הפקעה:
"(א) במכירת זכות במקרקעין שהיא הפקעה או מכירה שלפי סעיף 65 רואים בה את המוכר כמוכר חלק יחסי מהזכות במקרקעין – לגבי החלק האמור – יינתן למוכר זיכוי מן המס שהוא חייב בו, בסכומים אלה:
…
על כל סכום נוסף 50%"
המסקנה העולה מהאמור לעיל, כי פיצוי בגין הפקעת מקרקעין חייב בדיווח למנהל מיסוי מקרקעין אך נדרש לשלם בגינו מס מופחת בגובה מחצית המס הנדרש על פי הדין.
האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי, והכותב אינו אחראי לתוצאות השימוש במידע המופיע בו. אין במידע המופיע באתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.